Valgprogram 2019-2023

Miljøpartiet De Grønne Steinkjer vil at vi tar bedre vare på naturen og på hverandre, for at vi og de som kommer etter oss skal kunne leve gode, sunne liv i fred og tilfredshet.

Vår politikk er basert på tre grunnleggende solidaritetsprinsipper: solidaritet med andre mennesker, solidaritet med fremtidige generasjoner og solidaritet med dyr og natur.

Vi ønsker en økonomi som fremmer fred og rettferdighet både lokalt og globalt. Lokale ressurser skal være grunnlaget for livskraftige lokalsamfunn i Steinkjer. Bærekraftig utvikling må prioriteres høyere enn økonomisk vekst.

Vårt lokale valgprogram består av 16 saker vi ønsker gjennomført i Steinkjer kommune. Vår politikk vil forøvrig baseres på partiets prinsipprogram og lokallagets vedtak. Vi vil støtte de sakene som tar størst hensyn til miljøet, vårt livsgrunnlag.

På bilde fra venstre: Lars Helge (2. kandidat), Johanne (3. kandidat) og Ingemar (1. kandidat)

1. Klimanøytral kommune

Vi setter oss mål om at kommunens egen virksomhet skal være klimanøytral innen 2021 og kommunen som helhet innen 2030.
Elektriske kjøretøy, hurtigladestasjoner, fornybar energi og økt opptak av karbon i skog og jordsmonn skal være blant bidragene. Vi ønsker å bli ledende på klimapositivt landbruk og skogbruk.
Det skal installeres solcelleanlegg på alle kommunale bygg og det skal tilrettelegges for forskning, utvikling og utbygging av fornybar energi. Vi ønsker ingen større vindmølleparker i kommunen.

2. Bevaring av biologisk mangfold

Det biologiske mangfoldet i Steinkjer og i verden er truet. Vi ønsker en raskere kartlegging av kommunens natur i form av økologisk grunnkart og økt støtte til tiltak som bevarer mangfoldet, heriblant frivillig skogvern, økologisk skogbruk og jordbruk, bruk av utmark, bekjempelse av svartelistede arter, fase ut bruk av sprøytemidler, opprydning i miljøskadelig avfall i naturen og sikring av miljø for bier og humler. Kunnskap fra Mære Landbruksskole, NIBIO, Nord universitet og andre lokale fagmiljøer innen økologi og biologi vil være av stor betydning for arbeidet.
Frem til vi har en fullstendig kartlegging og et økologisk grunnkart, må det alltid foretas befaring før utbygging i natur.

3. Gratis levering av asbest og annet farlig avfall

Kommunen skal tilby gratis levering av asbestholdig avfall for private og bedrifter med registrert adresse i Steinkjer. Mulighetene for gratis levering av alt farlig avfall skal utredes. Omfanget av nedgravd asbest og asbest på tak i kommunen skal kartlegges, og det skal gjennomføres informasjonskampanjer og kurs for å sikre forsvarlig håndtering og deponering av asbesten.

4. Grønne offentlige innkjøp

Kommunens offentlige innkjøp skal prioritere sunne, lokale, økologiske, miljøvennlige og rettferdige produkter og tjenester, spesielt når det gjelder mat i kommunens institusjoner. Bruk av engangsplast må opphøre i all kommunal virksomhet.

5. Grønnere grunnskoler

Vi ønsker at barn og ungdom skal vokse opp i sunne, trygge omgivelser og utvikle et nært forhold til natur og matproduksjon. Derfor vil vi ha skolehager og gratis mellommåltid med “snål” frukt og grønt på alle grunnskolene i Steinkjer. Elevene må få mer tid i naturen og på gårdsbesøk. Frisk luft og fysisk aktivitet må gis prioritet.

6. Bærekraftig økonomi

Steinkjer kommune har satset tungt på nybygg de senere årene. Dette vil føre til at kommuneøkonomien kommer under press. Vi ønsker å bidra til at nye Steinkjer kommune har hele økonomien under kontroll, inkludert økonomien til Steinkjerbygg KF. Det må foretas risikovurdering av kommunens totale gjeld.

7. Mer til de med minst

Vi vil øke minstesats for livsopphold (sosialhjelp). Barnetrygden må komme som et tillegg, ikke trekkes fra for sosialhjelpsmottakere. Kommunen må styrke tilbudene til utsatte grupper. Ikke-lovpålagte tjenester som åpen barnehage, kreftsykepleier, felten, avlastningsbolig for barn og unge må beholdes.

8. Styrke forebyggende helsearbeid

Forebyggende helsetiltak må være et viktig satsingsområde. Steinkjer kommune skal være en trygg kommune for alle. Helse og omsorg må derfor prioriteres, slik at de som trenger det får god og riktig hjelp av kommunen. Med god omsorg mener vi ikke bare pleie, men også tiltak og aktiviteter som fremmer sunnhet og glede og som kan gjøre livet meningsfylt for alle.

9. Bedre helsetjeneste for rusmisbrukere

Vi vil arbeide for å bygge opp Felten med mer mannskap og ressurser. Ved å møte sårbare mennesker med respekt og omsorg vil en forebygge kriminalitet og heller søke å få ut potensialet i de positive menneskelige ressurser som man kan utnytte til alles beste i lokalsamfunnet.

10. Grønnere by og kommune

Den positive utviklingen i Steinkjer by med grøntanlegg, gangveier, turstier og lekeplasser fører til en triveligere by og økt bolyst. Dette må videreføres. Vi støtter utviklingen av bynære andelsbruk. Vi ønsker mer frukttrær og bærbusker i kommunens parker, skoler og barnehager. Deler av grøntarealene på kommunale områder må omgjøres til blomsterenger for å hjelpe biene og andre insekter.
Vi vil arbeide for at Kongens gate stenges for biltrafikk om sommeren, noe som vil bidra til økt trivsel og mer folkeliv i sentrum.

11. Aktivt kulturliv

Vi ønsker kulturelt mangfold og et aktivt kulturliv. Vi vil arbeide for at det nye kulturhuset i Steinkjer sentrum drives på en måte som er inkluderende for alle lag av befolkningen. Spesielt prisene i kulturskolen må holdes på et rimelig nivå, og med søskenmoderasjon. Kulturlivet og kulturhus og grendehus rundt om i kommunen må også gis oppmerksomhet med kommunal støtte til aktiviteter og drift.

12. Ro i naturen

Vannskutere er et leketøy for de få som forstyrrer roen og freden for de mange. De forstyrrer fuglelivet og forurenser unødvendig. Vi ønsker å forby vannskuterkjøring i Steinkjer kommune. Snøskuterkjøring skal begrenses til nyttekjøring som i dag.

13. Dyrevelferd

Steinkjer kommune må få en Dyrevelferdsplan, for å bedre dyrevelferden i kommunen og styrke arbeidet som allerede gjøres innenfor feltet.
Av hensyn til både mennesker, dyr og miljø ønsker vi forbud mot privat fyrverkeri.
Steinkjer kommune skal ikke leie ut kommunal grunn til sirkus med dyr.
Vi vil arbeide for mer skånsom hogst i yngle og hekketiden.

14. Steinkjer tilgjengelig for alle

Offentlig tilgjengelige bygg, kollektivtransport og fritidsarenaer skal være universelt utformet. Økt tilgjengelighet og bedre fremkommelighet for alle innbyggere i Steinkjer kommune om vinteren, særlig for mennesker med nedsatt funksjonsevne og syklende. Sikre gratis ledsager ved alle typer fritids- og kulturtilbud i kommunal regi, og stille krav om tilgjengelighet i forbindelse med skjenke- og serveringsbevilgninger.

15. Kollektivtransport for alle

Vi vil jobbe for en HentMeg-tjeneste i kommunen, hvor passasjerer hentes ved behov. Det vil gi et kollektivtilbud til mange som ikke har det i dag, og vi vil få flere passasjerer per kjøretøy. Som en del av dette ønsker vi også å være tidlig ute med å teste ut autonome kjøretøy i sentrum. Vi vil også se på løsninger hvor kommunens biler kan leies ut til befolkningen på tider av døgnet hvor de ikke er i bruk.

16. Fossilfrie kommunale investeringer

Vi ønsker at kommunen stiller strengere krav til hvordan kommunens pensjonskasse (KLP) forvalter vårt pensjonsfond. Investeringer i kull, olje og gass må flyttes til miljøvennlige og etisk forsvarlige virksomheter. Gjennom grønne investeringer støtter vi den typen næringsliv som vi ønsker i framtidas grønne samfunn.

Bli medlem: mdg.no/meld-inn

- Omstilling fra oljeavhengighet og overforbruk til grønne lokalsamfunn med økt livskvalitet