Hode, knær og føtter små

Fotocredit: Trønder-Avisa

Jeg registrerer et innlegg fra Arild Lyng som har noe hastverk med å påvirke beslutningen om skråparkeringer i Steinkjer sentrum. Fordi en mener næringslivet vil dø dersom man ikke gjør gaten mer brukervennlig for bilistene.

8. februar, 2017

Trønder-Avisa,
Tirsdag 7. februar 2017.

 

Vi har allerede et stort kjøpesenter som er meget brukervennlig for bilister. Hva med resterende befolkning? Jeg ser på det som min oppgave å representere oss som liker å bruke føttene her … før man blir for fastkjørt.

En meningsmåling fra Trønder-Avisa er kun en indikasjon på befolkningens mening, ikke en metodisk korrekt undersøkelse. Og hvor er statistikken bak Lyng sine påstander om at 80 prosent av kundene i sentrumsbutikkene kjører bil når de handler der?

Er det bare kunder av næringslivet som har rett på å bruke sentrum som oppholdsarena? Hva med alle de som bor i sentrum, de som tilbringer det meste av døgnet her? Eller de som er på vei fra et sted til et annet og må ferdes gjennom sentrum til fots, de som skal innom og ordne noe på rådhuset, våre nye landsmenn som samles på flyktningmottaket, skolebarn … ?

En gjest på et kulturarrangement, en kafe i sentrumsgaten, eller besøkende av den kommende aktivitetsparken i Rismelen, bærer ikke med seg tunge handleposer hjem. Disse er der for fornøyelsen og aktivitetens skyld, og ikke materialistiske behov. De legger allikevel igjen en del penger. Felles for disse menneskene er at de er i byen for å kose seg, de har god tid, de er ikke innom bare for å fylle tomrommet med stæsj på tilbud. Når de er i det humøret, drar de på amfi.

Når det er Martna, Bondens Marked, Steinkjerfestival og andre arrangementer så kan Lyng bekrefte at det er mange mennesker i Steinkjer sentrum. Jeg lurer på hvordan de kommer seg dit, alle sammen. For ifølge Lyng er det ikke mulig å finne parkering selv på en vanlig hverdag.

Når Arild Lyng mener at «alle» skjønner at «ingen» gidder å bære varene i 10 minutter over på Sørsia, så har han ikke spurt meg og andre likesinnede. Begrepet «alle» ekskluderer her en god del mennesker som liker å bruke føttene. Men jeg kan godt forstå at mange blir så vant til å stadig bruke bil at de føler seg «hjelpeløse» når de blir utsatt for 10 minutter gange.

Jeg går gjennom Kongens gate nesten hver dag gjennom hele året, da jeg bor nært sentrum. Det er aldri folketomt på fortauene. Bortsett fra helligdager. Men det er ikke sikkert Lyng legger merke til at det er mennesker som er ute og går i Kongens gate. Da håper jeg han går til fots så han ikke kjører på dem. Det finnes både små og store myke trafikanter i denne gaten, løpende over veien, på vei inn og ut av en bil, på vei hjem fra skole, på utflukt med barnehagen sin, eldre som ikke kjører lengre, folk som ikke kan eller vil kjøre bil av helsemessige eller økonomiske årsaker, folk som bare nyter å kunne bruke føttene og ikke ønsker å stresse fra det ene stedet til det andre …

I Hovedutvalgsmøtet nå 24. januar, registrerte jeg at de fleste i hovedutvalget delte min bekymring i forhold til trafikksikkerhet, slik det også utredes om i sakspapirene til rådmannen. Man var i alle fall åpen for å få flere løsninger på parkeringsproblematikken i Steinkjer sentrum.

Om ikke alle deler Miljøpartiet De Grønnes visjoner om et bilfritt sentrum, så tror jeg kanskje flere ser problematikken som vil oppstå dersom man tar av dagens gode, romslige fortau, og reduserer fremkommeligheten for mennesker med barnevogner, rullestoler, sykler, med mere. Dette er områder som også skal brukes til stoler og bord for gatens kafeer, fremvisning av varer, og så videre. Slik fortauet er i dag, er det trivelig å ferdes der. Dersom det blir utrivelig, trangt og stressende fordi biler opptar mye av plassen i gaten, tror jeg nok mange heller vil velge amfi, for der er det tross alt ingen biler i de brede innendørs «handlegatene».

Luftforurensning er i tiden nå om dagen. Spesielt nå i vinterhalvåret, er det tyngre for astmatikere og folk med luftveisproblemer å puste, både på grunn av kulde og svevestøv i sentrumsnære områder. Da går en store omveier rundt den mest trafikkerte gaten i Steinkjer sentrum. Denne type helseproblemer blir vanligere og vanligere i dagens fossildrevne samfunn. Målet til Steinkjer kommune er å få til et trivelig oppholdsareal for alle brukergrupper i Steinkjer sentrum.

Det er utredet forslag som skal gjøre steder litt i utkanten av sentrum litt mer attraktive for parkering som en del av løsningsforslaget til parkeringsproblematikken. Dette liker vi i MDG. Også forslag om enveiskjøring for å få til en smidige trafikkløsning og redusere tap av inngrep i fortauet om man absolutt må ha en skråparkeringsløsing er noe jeg oppfatter en stemning for å se nærmere på. Så får en foreslå bilfritt sentrum når Steinkjers innbyggere er klar for et mer roligere liv. Jeg tror «alle» Steinkjerbygger, kan bli enige om at Kongens gate ikke bør signalisere forbrukssamfunnet som amfi, men heller motvekten. Noe med mer identitet og særpreg og mer menneskevennlige verdier.

Et siste poeng. Mennesker med rullestol er en gruppe man i universell byplanlegging er pliktet til å ta hensyn til. Handikapplasser vil ikke kunne plasseres som skråparkeringer, og vil derfor ta like stor plass som i dag. Besparelsen ved skråparkering i antall plasser blir med hensyn til denne gruppen på 4 plasser, ifølge de beregninger som er gjort. Det er disse menneskene som bør ha tilgang på den enkleste å kjappe veien inn i butikker og kafeer i sentrum, for de er faktisk ikke så heldige at de kan bruke føttene sine, tenk på det, dere! Resten av dere bilister er faktisk fotgjengere.

Tanja Natascha Røyland, Miljøpartiet De Grønne Steinkjer