Steinkjer-Avisa,
Fredag 08. april 2016.
Handel avhenger av at det er to parter tilstede. At kunder ikke er tilstede er kanskje fordi de trives litt for lite i gata? Å være fotgjenger i Kongens Gate i dag er triste greier. Biler står der på tomgang på parkeringsplassene og bryter dermed veitrafikkloven over en lav sko. Den ekstreme tomgangskjøringen i Kongens gate representerer et helse og miljøproblem ikke bare for kunder til de næringsdrivende, men også for beboerne i leilighetene det er kommet så mange av i Kongens gate, takket være sentrumspatrioter som Lyng og andre med ham.
Alle butikkene har tunge, lukkede dører og kun et fåtall av butikkene bruker fortauet som portal til sin butikk. Mange butikker sier de strever med å få det til å gå rundt. Dette til tross for at bilene har hevd på storparten av gata, som er ei paradegate, ikke en gjennomkjøringsvei. Det er satt av fire felt til biler og to felt til resten av trafikken som skal foregå. Derfor mener jeg at vi med fordel kunne innskrenket bilførerens rett til bruk av Kongens gate på Sørsia.
I morgendagens samfunn må bilene vike noe i forhold til fortidens normer. Bilen kan ikke bli med inn i butikken uansett. Det gjør de jo heller ikke på Amfi, hvor bilene parkeres omtrent ti minutter fra butikken og kundene går lett derfra til butikken. (Der har de rett nok handlevogner, men det er ingenting i veien for at Næringsselskapet eller andre kunne investert i panteevogner i sentrum også?)
Alle butikkene i Kongens gate ville hatt mye igjen for det om de kunne åpnet butikken ut mot gata, men med støy, lort og eksos fra biltrafikken er det vel best å stenge døra. Det hadde vært bedre om bilene måtte parkeres på en «nærparkering» ved O2-huset eller ved Kunnskapsparken slik at kundene kan bli fotgjengere heller enn at de skal skremme vekk astmatikere og andre med luftveisplager fra å opprette et kundeforhold med de attraktive butikkene i det ikke fullt så attraktive Steinkjer sentrum avdeling Sørsia.
Et raskt søk på Google viser at det er dokumentert at luftforurensing gir økt risiko for luftveissykdommer, hjerte- og karsykdommer, allergier og kreft. Utsettes vi for høy luftforurensing over lengre tid, er sannsynligheten stor for at vi gradvis vil få svekket helse. Dette skjer uten at vi legger merke til det. Men ubevisst kan vi plukke det opp. Det kan resultere i at vi holder oss unna steder som ikke er bra for oss.Luftforurensingen har også en akutt virkning som gjør at deler av befolkningen får problemer med å leve et normalt liv når lufta er sterkt forurenset. Dette gjelder dem som er kronisk syke med hjerte- og karsykdommer, med luftveissykdommer eller allergier. Også barn, gravide og eldre utsettes for en større helserisiko enn andre på dager med dårlig luftkvalitet.
Til sammen utgjør disse gruppene en tredel av befolkningen. Hvis butikkene i Steinkjer sentrum skal fortsette tankegangen om at biler gir flere kunder vil de altså ikke legge det til rette for henimot en tredel av kundemassen. Det tror jeg er en strategi som i verste fall kan gi færre kunder på sikt.Barn er av de gruppene som skades mest av den skadelige ubetenksomme bilbruken. Folk med veldig små barn har ofte behov for å gå turer med barnevogn. I Kongens gate er det nesten ikke plass til at en barnevogn møter en sykkel, men bilene har fire felt. Rart ikke butikkene går med dundrende overskudd så tilgjengelig som byen er for biler.»
Pål Marius Aarlott Ertsås
Gruppeleder Miljøpartiet De Grønne
Steinkjer Kommune